Ana Sayfa Yazılar ÖZGÜR BURSALI YAZDI: KDHC’DE GELECEĞİN GARANTİSİ: EĞİTİM SİSTEMİ

ÖZGÜR BURSALI YAZDI: KDHC’DE GELECEĞİN GARANTİSİ: EĞİTİM SİSTEMİ

1458

ÖZGÜR BURSALI / Vatan Partisi Öncü Gençlik Genel Başkanı

Kore Demokratik Halk Cumhuriyeti’nin (KDHC) kuruluşundan itibaren belirlediği en stratejik alanlardan biri de eğitim. Ülke siyasetleri insan ve toplum merkezli olduğu için, yine ülkenin geleceğini şekillendirmesi dolayısıyla eğitime olağanüstü bir önem veriliyor. Sürekli değiştirilen ve milyonlarca mağdur üreten mevcut eğitim modelimizin tartışıldığı bugünlerde, KDHC eğitim sisteminin farklı bir perspektif kazandırmasını umut ediyoruz…

ATATÜRK- KİM İL SUNG

Eğitime verilen önem, kurucu lider Kim İl Sung’un anlayışında kendisini gösteriyor. Kim İl Sung, savaş yıllarında pek çok gönüllü öğrenciyi, cepheden okullarına geri gönderiyor. Yine, ülke henüz kurulmadan iki yıl önce, 1946 yılında Kim İl Sung, bir eğitim akademisi açarak, kurulacak devletin altyapısını hazırlamaya başlıyor. Bu durumu, Mustafa Kemal Atatürk’ün savaş sırasında maarif kongresi toplamasına benzetiyoruz ve Koreli dostlarımızla paylaşıyoruz. İki ülkenin kurucu felsefesi ve ülkeyi kalkındıracak eğitim sistemine atfettiği önem her anlamda örtüşüyor.

HER KADEMEDE PARASIZ EĞİTİM

KDHC’de eğitim her kademede ücretsiz. Sembolik bir ücret dahi alınmıyor. Zorunlu eğitim 12 yıl. Okul öncesi eğitim beş yaşında başlıyor ve iki yıl sürüyor. Başkentte bu yaş gurubu için çok sayıda ‘çocuk sarayı’ var. Okullar, sabah saat 8’de başlıyor ve öğlen 13’te sona eriyor. Tüm öğrenciler öğleden sonrasını çeşitli merkezlerde kültür, sanat, bilim faaliyetleriyle değerlendirerek günü tamamlıyorlar. Böylece ülkede hemen her çocuk, beş yaşından itibaren kendi yeteneğini keşfediyor. Aynı zamanda her çocuk, en az bir yabancı dil öğrenmek üzere yetiştiriliyor. Liseden itibaren öğrenciler ileride eğilecekleri alanlara hazırlanmaya başlıyorlar. Üniversiteler, alanlara özgü merkezi sınavlarla öğrenci alıyor. Merkezi sınavlar öğrencilerin yeteneklerini öncelik alarak kurgulanıyor. Lise öğrencilerinin dışında herhangi bir çalışan, işçi de çiftçi de üniversiteye girmek istediği takdirde sınavlara girebiliyor.

Mesleki eğitimi ve ara eleman ihtiyacını da üniversite programlarında düzenliyorlar. Üniversite eğitim süreleri, alana göre farklılık gösterebiliyor. Kimisi iki yıl sürüyor, kimisi altı yıl. Amaç, “en kısa sürede, en nitelikli ve en verimli öğrenimi sağlamak ve genç nüfusu üretime, bilime, ülkenin gelişimine sevk etmek”.

SİMÜLASYON YAPAY ZEKA SANAL GERÇEKLİK

Devlet, okul öncesi eğitime ve ilköğretime özel önem veriyor. Tüm pilot uygulamalar ve özel yöntemler, bu öğrenim çağına odaklı hazırlanıyor. Pyongyang merkezinde gittiğimiz Öğretmen Hazırlama Üniversitesi, devletin en çok bütçe ayırdığı okullardan biri. Burada en yeni teknolojilerle geliştirilmiş özel eğitim yöntemlerine bizzat tanık olduk ve deneme sürecini yaşadık.

Genç öğretmen adayları, özel geliştirilmiş bir simülasyonla dev bir ekrandan bir ilkokul sınıfı yönetiyorlar. Çeşitli komutlar vererek, öğrencileri yönlendiriyorlar. Yine sınıf içerisinde, ders sırasında gelişecek durumlara karşı verecekleri tepkiler doğrultusunda da bu simülasyonla denemeye giriyorlar.

MYK üyemiz Hakkı Erman Ergincan, Koreli dostlarımızın ricasıyla simülasyonu denedi ve öğrencilerle küçük bir matematik egzersizi yaptı. Yapay zeka uygulamasından da yararlandıkları bu ve benzeri simülasyonlar öğretmen adayları için büyük fırsata dönüşüyor. Ayrıca bu üniversite, şehrin herhangi bir noktasındaki okuldan bir sınıfa canlı bağlanabiliyor ve üniversiteden bizzzat gözlem yapıp, derse katılıp, anlık staj yapabiliyorlar… Bütün bunların yanı sıra piyano eşliğinde verilen resim-çizim dersleri, 3D teknolojisiyle eğitim, sanal gerçeklik odaları ve göz aparatlarıyla hayal dünyasını geliştirme yöntemleri…

Bir diğer sınıfta, sekiz yaşındaki öğrencilerin basit robot mekanizmaları yaptığına ve çalıştırdığına bizzat tanık oluyoruz… KDHC resmi televizyon kanalına demeç vererek okuldan ayrılıyoruz.

LASTİK TERLİKLİ ÇOCUK PİYANİST!

KDHC, büyük bir kültür-sanat atılımı içinde. devletin bütün olanakları devreye sokulmuş, çocuklar piyanodan resme, sinemadan edebiyata, spora kadar her alanda geliştiriliyorlar. Koreli gençler, profesyonel anlamda kültür sanat hayatına 16-17 yaşında başlıyorlar.

Her insanın özel olduğu ve mutlaka bir yeteneğinin olduğunu Kore’de yeniden keşfediyoruz. Yeter ki uygun bir eğitim verilsin, eğitim sistemi halkçı bir anlayışla geliştirilip uygulansın.

Genel Başkanımız Doğu Perinçek, 1993 yılında yaptığı KDHC ziyaretinde gördüğü, ayağında lastik terliklerle ve sırtında yıpranmış giyisilerle piyano çalan küçük bir kız çocuğunu anlatmıştı. İşte bugünkü KDHC’de en canlı haliyle gördüğümüz başarının temelleri o zaman atılmış.

SPOR DİPLOMASİSİ

Ülkede spora özel önem veriliyor. Özellikle şehir merkezinde, çok sayıda spor kompleksi gördük. Her öğrenci aynı zamanda bir jimnastik kulübü üyesi gibi… 70. Yıl kutlamalarında Kim İl Sung meydanında 100 bine yakın öğrencinin saatlerce yaptığı onlarca farklı gösteri, bu anlayışın belki de en somut göstergesi. Büyük uyumu, saniyelik değişimlerle sergileyen görsel şovlar, yazılar, on binlerce gencin üstün disiplini… Tadına doyamadığımız bir seyre bırakıyoruz kendimizi. Sabah erken saatlerde, kaldığımız otelin balkonundan spor yapan, koşuya çıkan onlarca insan görmek mümkün. Yine şehrin pek çok noktasından gençler, gün içerisinde periyodik olarak spor merkezlerine ve futbol sahasına geliyorlar. KDHC’de futbol ve basketbol en çok ilgi gören iki alan. Mihmandarımız ve gençlik örgütü yetkilisi Bay Han’ın da eski bir futbolcu ve antrenör olduğunu öğreniyoruz. Bir sonraki ziyaretimizde futbol maçı için sözleşiyoruz. Çeşitli spor dallarında ülke başarısı zaman içinde yükselmiş. KDHC bir spor diplomasisini de devreye sokuyor. Geçen yıl Asya Olimpiyatları’nda KDHC’li bir genç, ülkesine altın madalya kazandırdı. KDHC, Güney’de düzenlenen kış olimpiyatlarına, ABD’nin karşı çıkmasına rağmen, olimpiyat komitesini ve Güney’i ikna ederek sporcularını yolladı. Katılan sporcular açılış seramonisinde tek Kore bayrağı altında yürüdü. Ayrıca bir spor dalında Güney ve Kuzey birleşerek bir takım çıkardı ve ortak bayrağı taşıdı.

ZEKA, UYUM VE DİSİPLİN

Eğitim bir bütün olarak üst düzey bir disiplin içerisinde veriliyor. May Day Stadyumu’ndaki 70. Yıl törenlerinde, sahaya çıkan binlerce 6-13 yaş arası çocuk, yaptıkları olağanüstü dans ve gösterilerle 150 bin kişiyi ayağa kaldırdı. Bu üst düzey zeka, uyum ve disiplin gerektiren süreçler, toplam olarak eğitimde başarının bir yansıması. Bir ülkenin geleceğinin nasıl garanti altına alınabileceğini, somut olarak bu gösteride gördük.

HER YERDE MÜZİK

Müzik, Kore toplumunun ayrılmaz bir parçası. Sokaklarda, caddelerde, toplu mekanlarda klasik müziğe rastlıyoruz… Devrimden sonra opera Korelileştiriliyor ve milli bir bilinçle yoğruluyor. Şehirdeki ekranlarda, ses araçlarında, parklarda Kore operasından marşlar, dinletiler kulağınıza çalınıyor.

AĞAÇLARDAKİ DERS NOTLARI

Pyongyang’da sıradan okulların önlerinde dikili ağaçlar dahi eğitimin bir parçası. Tüm ağaçlarda çeşitli ders notları, bilgi notları, matematik-kimya formülleri içeren kağıtlar asılı. Ağaç başlarında da o notları konuşup tartışan küçük öğrenciler.

oncugenclik.org.tr, 11.10.2018